グローバルナビゲーションへ

本文へ

ローカルナビゲーションへ

フッターへ



教員情報

ホーム  > 教員情報  > 外国語学部  > 英米語学科  > ピーター・ハーディケン

ピーター・ハーディケン

職名講師
所属常葉大学 外国語学部 英米語学科
学位修士(英語教授法) / 修士(アジア研究)
文学士(古代歴史、アジア研究)
研究分野地域研究 / 言語学 / 英語学 / 外国語教育

学歴

2012年5月 - 現在 Lancaster University (U.K.) 教育学 博士課程在籍
2008年8月 - 2011年9月 Columbia University Teachers College (U.S.) 英語教授法 修士
2005年9月 - 2007年5月 University of Hawaii at Manoa (U.S.) アジア研究 修士
1993年9月 - 1997年5月 St. Olaf College (U.S.) 古代史、アジア研究

委員歴

2016年1月 - 現在 TESOL Journal (国際学術誌) 査読委員
2013年1月 - 現在 Reading in a Foreign Language (国際学術誌) 査読委員
2011年11月 - 現在 Journal of Extensive Reading (国際学術誌) 創設者 · 編集長
2013年11月 - 2014年11月 全国語学教育学会 (JALT) 年次国際大会実行委員長
2012年6月 - 2014年11月 全国語学教育学会 · 教師教育研究部会 部会長
2011年11月 - 2013年11月 全国語学教育学会 ·多読研究部会 編集長
2010年 - 2012年11月 全国語学教育学会 · 教師教育研究部会 プログラム委員長

受賞

2012年5月 コロンビア大学大学院修士課程 Applied Linguistics and Language Education (APPLE) Award Winning M.A. Project

論文

Conversations in Class (Book Review)
ハーディケン ピーター
The Language Teacher 41(1) 2017年1月

Greening PanSIG
ハーディケン ピーター
The 2015 PanSIG Journal 2016年5月

Using Japanese Literature in Translation in the EFL Classroom
ハーディケン ピーター
The Journal of Literature in Language Teaching 4(2) 40-49 2015年12月

Dialogue, Performance, and Play in the Language Classroom
ハーディケン ピーター
Albion (28) 23-29 2015年4月

Foreign Language Teaching and The Multilingual Subject
ハーディケン ピーター
The Language Teacher 38(4) 8-11 2014年7月

Edmodo: a simple tool for blended learning
ハーディケン ピーター
The Language Teacher 38(1) 2014年1月

Promoting student autonomy with a simple online learning management system
ハーディケン ピーター
Learning Learning 20(2) 35-42 2013年10月

How we do it: a Japanese university's ER community of practice revisited
ハーディケン ピーター
Extensive Reading in Japan 6(2) 8-12 2013年10月

Student narratives of extensive reading investment
ハーディケン ピーター, 柴田里実
Extensive Reading in Japan 6(2) 2013年10月

Dialogic Teacher Development in the Internet Age: Tools and Opportunities
ハーディケン ピーター
Explorations in Teacher Education 21(1) 2013年7月

Identity and Communities of Practice in Foreign Language Learning Contexts
ハーディケン ピーター
Working Papers in TESOL and Applied Linguistics 12(2) 2012年12月

An Analysis of the Reading and Speaking Sections of a Community English Program (CEP) Placement Test
ハーディケン ピーター
常葉学園大学外国語学部紀要 27 2012年3月

The Longitudinal Development of an Extensive Reading Program in a Japanese University
良知恵美子、柴田理美、ハーディケン ピーター
Extensive Reading World Congress Proceedings 2012年

Unseating the Native Speaker Ideal: Conceptions of Expertise in Second Language Acquisition Research
Peter Hourdequin
常葉学園大学研究紀要 (27) 2011年

Foreign Language is a Door
ピーター ハーディケン
Albion (24) 2011年

TED Talking with Steve Herder
ハーディケン ピーター
Explorations in Teacher Education 19(1) 3-8 2011年

A Communities of Practice Perspective on Foreign Language Extensive Reading
ハーディケン ピーター
Extensive Reading in Japan 4(1) 2011年

Malaysia's 2005-2006 refugee stand-off with Thailand: a security culture analysis
Peter Hourdequin
International Relations of the Asia-Pacific 8(2) 175-190 2008年

Muslim Influences in Seventeenth Century Ayutthaya
Peter Hourdequin
Explorations 7(2) 37-46 2007年

書籍等出版物

Fluency Frames: An Active Learning Workbook and Portfolio
ハーディケン ピーター
2017年3月 ISBN:978-4-901580-37-3

講演・口頭発表等

The Discourse of Campus Sustainability at Public and Private Japanese Universities
ハーディケン ピーター, 谷 誠司
Hawaii International Conference on Education 2017年1月3日

Cultivating Campus Sustainability at a Japanese University: Student, Faculty, and Administration Perspectives
ハーディケン ピーター
Hawaii International Conference on Education 2016年1月5日

EFL & Sustainability: Multiple Approaches
ハーディケン ピーター
第41回 全国語学教育学会年次国際大会 2015年11月21日

Extensive Reading Communities of Practice in Context
ハーディケン ピーター
全国語学教育学会  · 横浜支部 2015年10月18日

Changing Discourses of Social Practice: Foreign Language Literacy and Digital Mediation in Japanese Higher Education
ハーディケン ピーター
The Second Annual Conference on Global Higher Education at Lakeland College Japan 2015年6月6日

Voyages of lifelong learning: stories of impact
ハーディケン ピーター
39th Japan Association of Language Teachers Conference 2013年10月26日

Student narratives of extensive reading investment
ハーディケン ピーター, 柴田里実
39th Japan Association of Language Teachers Conference 2013年10月26日

Evaluating University Student Agency and Autonomy with Narrative Frames
ハーディケン ピーター、良知恵美子、柴田里実
Extensive Reading World Congress (Korea) 2013年9月15日

Voice, Place, & Symbolic Competence in Foreign Language Teaching
ハーディケン ピーター
EFL Teacher Journeys Conference 2013年6月16日

New Media and Intercultural Learning in Asia: Challenges and Opportunities
ハーディケン ピーター
異文化教育研究所 2012年11月11日

What makes the difference: Stories from the field
ハーディケン ピーター
第38回 全国語学教育学会年次国際大会 2012年10月13日

Designing Extensive Reading Communities of Practice
ハーディケン ピーター
第37回 全国語学教育学会年次国際大会: ER Colloquium: Growing Extensive Readers 2011年11月

Condensing Culture: Intercultural Training Challenges for Newcomers
ハーディケン ピーター
異文化教育研究所年次大会 2011年10月

セルフアクセスセンターと多読支援のための環境整備
良知恵美子, 柴田里実, ハーディケン ピーター
日本多読学会 2011年9月

The Longitudinal Development of an Extensive Reading Program in a Japanese University
良知恵美子、柴田里実、ハーディケン ピーター
Extensive Reading World Congress 2011年9月

TED discussion panel on teacher development: Writing, research, & collaboration
ハーディケン ピーター
The 10th Annual Pan-SIG Conference 2011年5月

From Good Language Learners to Good Language Learning Communities of Practice
ハーディケン ピーター
異文化教育研究所年次大会 2010年10月

Tests, technology and TBLT: Target task writing
ハーディケン ピーター
第35回 全国語学教育学会年次国際大会 2009年11月

所属学協会

  • グローバル問題と言語教育研究部会
  • サステイナブルキャンパス推進協議会
  • 全国語学教育学会
  • Teacher Education and Development (TED) Special Interest Group (SIG)

競争的資金等の研究課題

Campus Sustainability Assessment for Interdisciplinary and Intercultural Learning
日本学術振興会: 科学研究費助成事業 (基盤研究C)
研究期間: 2015年4月 - 2018年3月 代表者: ハーディケン ピーター

自律学習を促進する英語教育プログラムの研究と実践
常葉大学: 常葉大学共同研究
研究期間: 2013年5月 - 2014年3月 代表者: ハーディケン ピーター

仮想空間と現実空間をむすびつける学習環境デザインの構築 ―英語多読に焦点を当てて―
常葉学園大学: 常葉学園大学共同研究
研究期間: 2011年5月 - 2012年3月 代表者: 良知恵美子

Mixed Memories: War Memory in Japan and America
嘉屋日米交流基金: Private Foundation Research Fellowship
研究期間: 2006年8月 - 2007年2月 代表者: ハーディケン ピーター

特別日本語研修
米教育省: 外国語と地域研究の研究補助金
研究期間: 2006年6月 - 2006年8月 代表者: ハーディケン ピーター

特別地域研究:東南アジア
米教育省: 外国語と地域研究の研究補助金
研究期間: 2005年9月 - 2006年6月 代表者: ハーディケン ピーター

特別日本語研修
米教育省: 外国語と地域研究の研究補助金
研究期間: 2005年6月 - 2005年8月 代表者: ハーディケン ピーター

社会貢献活動

文部科学省の教員免許状更新講習
【講師】 2012年 - 2015年

国際企業(日米)日本文化理解セミナー
【講師】 2011年

異文化レクチャー
【講師】 藤枝市国際友好協会主催 2009年